Thursday, February 3, 2011

tips hafal quran

salam...

insyaALLAH
saya nak kongsi tips hafal quran
saya dapat dari sahabat saya,pelajar DQ..
diberi secara lisan.. so.. mungkin tak sempurna sangat..
insyaALLAH..moga berguna untuk kita semua..



1.individu

~tetapkan target
contohnya,nak hafal satu page quran tu dlam brape minit..30 minit ke. 15 minit ke. ikut kemampuan jugak kot. kalo saya la, mmg susah sikit bab2 hafalan ini.. mmg kelemahan saya la..okey, lepas tetapkan target tu, action kite mesti seiring dengan target tu..

~ulang ayat tu banyak2 kali dulu sebelum hafal
hal ini boleh biasakan kita dengan ayat2 yang kita nak hafal tu. sy bg situasi la.. kita ulang ayat tu 5x contohnya,pastu pas 5x ulangan tu dengan lihat mashaf,ulang balik tanpa lihat. kalo tak dapat, ulang lagi 5x baca.. 5x paling sikit. "ade ustaz saya cakap ulang atleast 20 kali.. ustaz tu pulak cakap atleast 40 kali.."(saya teringat dialog dia)

2. tulis

cara ni pun mudahkan kita untuk ingat.saya pun nanti ade ujian ni. mase final exam lam MOQ la..so, boleh la biasa2kan diri tulis ayat AQ dengan betul.

3. audio

kita dengar ayat2 AQ melalui audio. mp3 contohnya,. kalo duk asyik sumbat telinga ngn lagu2 superjunior tu.ada baiknya dengar ayat2 AQ kan..(die cakap) oh.. ada betulnya.. dapat gak pahala.. tenang hati.. hmm.. pastu, lam laptop ke. smbil2 wat kerja, boleh la kot bukak ayat2 AQ.

4.kawan

pilih kwn yg boleh berpasangan ngn kita lam misi hafal AQ ni. kita hafal, kawn tu tasmi',die hafal, kita tasmi'
"maknenye kene pilih kawan tetap la?"saya tanpa segan silu tanye. hehe..
ye..itu sebaiknya.




oh
nasihat2 die sebijik cam nasihat ustaz nazri MOQ saya..
sebijik..
memang orang2 hafal AQ mmg akan menasihati benda yang sama..
nasihat yg mmg betul berguna la..
~jangan tinggal AQ wpun sehari
~kalo tak surh pnjg pun, Al-ikhlas takpe,, tapi jgn tggal AQ tu..
~banyak syafaat AQ
~manisnya hidup dengan AQ.
~takboleh baca, tatap AQ. pegang AQ..


alhamdulillah...
saya dapat sesuatu....

saya jugak pernah terbaca..
tulis misi kita, n tmpl kat tempat yg kita akn selalu nmpak..
ni boleh mendorong kita untuk realisasikn misi tu,,,

insyaALLAH..


andai ada silap, gtw la..
saya ni bukan la penulis yg tegar sangat...

p/s: tips ni boleh juga digunakan dlm pelajaran :)

No comments:

Post a Comment